Wat komt er allemaal kijken bij het openen van een winkel?

In Nederland worden jaarlijks een groot aantal nieuwe winkels geopend. Ieder jaar worden echter ook een ongeveer gelijk aantal winkels gesloten omdat de eigenaren het niet voor elkaar hebben gekregen om van het bedrijf een succes te maken.

Dit heeft vooral te maken met het feit dat de beginnende winkeleigenaren onderschat hebben wat er allemaal komt kijken bij het openen van een winkel. Zij zijn onvoldoende voorbereid van start gegaan, waardoor verschillende dingen mis kunnen gaan.

De voornaamste reden van het nieuw slagen van een winkelconcept is vaak dat onvoldoende verkopen gerealiseerd worden. Hier kunnen ook verschillende oorzaken voor zijn. Als je van plan bent een winkel te openen, laat dit jou dan niet overkomen en weet precies wat je te doen staat om van jouw bedrijf een succes te maken.

Vergeet de marketing niet

marketing winkelEen domme fout die veel mensen, die een winkel openen, maken is dat zij de marketing vergeten. Zo wordt bijvoorbeeld wel nagedacht over de producten die men wil verkopen. Waar deze in gekocht moeten worden en wat voor marge op de verkoopprijs moet worden berekend om voldoende winst te maken.

Echter nog veel belangrijk is plannen hoe je mensen gaat bereiken die de producten willen kopen. Mensen weten echt niet automatisch dat je een winkel hebt geopend. Je moet plannen hoe je de juiste groep mensen gaat bereiken en hen gaat overtuigen dat ze het beste de producten in jouw winkel kunnen kopen.

Denk na over inrichting van de winkel

Als je eenmaal een plan hebt hoe je mensen je winkel binnen gaat krijgen, dan is het werk nog altijd niet gedaan. Je moet namelijk nog altijd zoveel mogelijk verkopen realiseren. De manier waarop je de winkel inricht is hierbij heel belangrijk.

Denk na over de plaatsing van de schappen in het winkelpand. De doelstelling moet zijn om mensen de producten te tonen die je het liefste wilt verkopen. Waar ook over nagedacht moet worden is hoe je bepaalde producten extra onder de aandacht kan brengen. Dit kan bijvoorbeeld met systemen voor digital signage. LCD schermen waarop te zien is welke producten in de aanbieding zijn of hoe een bepaald product werkt.